Χακάροντας τον Εγκέφαλο: Αυτά Είναι τα Χημικά που σε Κάνουν Ευτυχισμένο

Αν θέλεις να μάθεις τι κάνει τον εγκέφαλο σου ευτυχισμένο, τότε διάβασε ποια είναι τα χημικά της ευτυχίας.
Αν θέλεις να μάθεις τι κάνει τον εγκέφαλο σου ευτυχισμένο, τότε διάβασε ποια είναι τα χημικά της ευτυχίας.

Όπως κάθε έμβιο ον, έτσι και ο άνθρωπος αναζητά την ευχαρίστηση και την αποφυγή του πόνου. Ο εγκέφαλος μας διαθέτει πολλές νευροχημικές ουσίες, οι οποίες όταν εκκρίνονται δημιουργούν το συναίσθημα της ευχαρίστησης και της ικανοποίησης.

Οι ορμόνες αυτές εκκρίνονται κατά την διάρκεια ή μετά την άσκηση. Έτσι εξηγείται η ευφορία που νιώθεις μετά από την γυμναστική. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής όμως χαρακτηρίζεται από την μειωμένη φυσική δραστηριότητα, κάτι που έχει επίπτωση στην ισορροπία των νευροχημικών αυτών μορίων, με αποτέλεσμα το άγχος και την κατάθλιψη.

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε πώς λειτουργεί το κάθε ένα από αυτά τα μόρια, με σκοπό να καταλάβεις πώς λειτουργεί η χημεία του εγκεφάλου και να αποκτήσεις κίνητρο για βελτίωση.

#1. Τα Ενδοκανναβιδοειδή
Αν θέλεις να μάθεις τι κάνει τον εγκέφαλο σου ευτυχισμένο, τότε διάβασε ποια είναι τα χημικά της ευτυχίας.

Τα ενδοκανναβιδοειδή είναι ουσίες που παράγονται από τον οργανισμό και επηρεάζουν τους υποδοχείς CB-1, στον εγκέφαλο κυρίως, και CB-2, στο ανοσοποιητικό σύστημα. Συνδέεται έτσι στενά με το νευρικό και το ανοσοποιητικό σύστημα.

Τα ενδοκανναβιδοειδή  αποτελούνται από πληθώρα μορίων, τα οποία πιστεύεται ότι ρυθμίζουν διάφορες λειτουργίες του οργανισμού, όπως οι διατροφικές συνήθειες, οι συνήθειες ύπνου και η ανακούφιση από τον πόνο.

Κάποιες έρευνες έχουν δείξει ότι υπάρχει συσχέτιση της έκκρισης κανναβιδοειδών (όπως και των ενδορφινών, που θα δούμε παρακάτω) με την έντονη άσκηση και ότι η ευφορία μετά την άσκηση οφείλεται και σε αυτά.

#2. Ντοπαμίνη
Αν θέλεις να μάθεις τι κάνει τον εγκέφαλο σου ευτυχισμένο, τότε διάβασε ποια είναι τα χημικά της ευτυχίας.

Η ντοπαμίνη είναι μια απλή ένωση, η οποία δρα στον εγκέφαλο ως νευροδιαβιβαστής. Είναι δηλαδή ουσία που αναλαμβάνει την επικοινωνία μεταξύ των νευρικών κυττάρων.

Έχει βρεθεί ότι η ντοπαμίνη δραστηριοποιείται στα μέρη του εγκεφάλου που σχετίζονται με την ανταμοιβή που προκύπτει από την επίτευξη των στόχων. Επίσης, η ντοπαμίνη ενεργοποιείται όταν το άτομο είναι ευδιάθετο και απολαμβάνει κάτι.

Η ντοπαμίνη δίνει κίνητρο για να αναλάβεις δράση για την επίτευξη των στόχων σου. Η αναβλητικότητα, η έλλειψη ενθουσιασμού, προσοχής και αυτοπεποίθησης έχουν συσχετιστεί με τα χαμηλά επίπεδα ντοπαμίνης.

Για τον λόγο αυτό είναι καλό να σπας τους στόχους σου σε μικρές κατακτήσεις. Κάθε φορά που τα καταφέρνεις και κάνεις ένα βήμα προς τον στόχο σου, θα αυξάνονται τα επίπεδα της ντοπαμίνης στον εγκέφαλο, με ευεργετικές συνέπειες.

#3. Οξυτοκίνη
Αν θέλεις να μάθεις τι κάνει τον εγκέφαλο σου ευτυχισμένο, τότε διάβασε ποια είναι τα χημικά της ευτυχίας.

Η οξυτοκίνη είναι γνωστή και ως «ορμόνη της αγάπης» και σχετίζεται άμεσα με την αφοσίωση και την εμπιστοσύνη. Απελευθερώνεται με τον οργασμό κατά την διάρκεια της σεξουαλικής επαφής, γι’ αυτό η σαρκική επαφή είναι το κλειδί για να αισθάνεται κανείς ευτυχισμένος.

Πέραν αυτών, η οξυτοκίνη συμβάλλει και στην μείωση των καρδιαγγειακών παθήσεων και στην βελτίωση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Εκτός από το σεξ, τα επίπεδα οξυτοκίνης αυξάνονται με τις αγκαλιές, αλλά και όταν κάνουμε δώρα.

#4. Ενδορφίνη
Αν θέλεις να μάθεις τι κάνει τον εγκέφαλο σου ευτυχισμένο, τότε διάβασε ποια είναι τα χημικά της ευτυχίας.

Το όνομα «ενδορφίνες» σημαίνει μορφίνη που παράγεται στο σώμα, δηλαδή ενδογενής μορφίνη. Οι ενδορφίνες είναι οπιοειδή των οποίων η χημική δομή έχει αναλγητικές ιδιότητες και διοχετεύονται στο αίμα κάθε φορά που κάποιος ασχολείται με δραστηριότητες που του προκαλούν ευχαρίστηση, αλλά ακόμη και όταν θυμάται κάποια ευχάριστη εμπειρία του παρελθόντος.

Οι ενδορφίνες δημιουργούν αίσθημα χαλάρωσης και ηρεμίας και ταυτόχρονα ενδυναμώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα και καθυστερούν την εμφάνιση των συμπτωμάτων του γήρατος.

Παράγονται σε πολύ υψηλούς ρυθμούς κατά την έντονη αερόβια άσκηση και δίνουν ένα συναίσθημα έλλειψης πόνου, ακριβώς επειδή η σύνθεση τους είναι παρεμφερής με αυτήν της μορφίνης.

Εκτός από την άσκηση, το γέλιο είναι ακόμη ένας τρόπος αύξησης των επιπέδων ενδορφινών στο αίμα, όπως επίσης και η αρωματοθεραπεία. Έχει βρεθεί ότι κάποια αρώματα, όπως αυτό της βανίλιας, συμβάλλουν στην αύξηση της έκκρισης των ενδορφινών.

Το ίδιο ισχύει και με κάποιες τροφές. Συγκεκριμένα, η μαύρη σοκολάτα (με μέτρο!) και τα πικάντικα φαγητά θα κάνουν τον εγκέφαλο σου να εκκρίνει ενδορφίνες.

#5. GABA
Αν θέλεις να μάθεις τι κάνει τον εγκέφαλο σου ευτυχισμένο, τότε διάβασε ποια είναι τα χημικά της ευτυχίας.

Το Γ-αμινοβουτυρικό οξύ, ή πιο απλά GABA είναι ένας ανασταλτικός νευροδιαβιαβαστής.

Αυτό σημαίνει ότι παίρνει μέρος στις κατασταλτικές λειτουργίες του εγκεφάλου, συμβάλλοντας έτσι στην δημιουργία αισθήματος ηρεμίας και χαλάρωσης, αλλά και ρυθμίζοντας την αρτηριακή πίεση και διεγείροντας την παραγωγή της HGH (αυξητική ορμόνη).

Αυτό σημαίνει ότι επηρεάζει ακόμη και την παραγωγή μυϊκής μάζας.

Φάρμακα όπως το Valium και το Xanax (τα οποία έχουν σημαντικές παρενέργειες και προκαλούν εξάρτηση, επομένως δεν είναι αποδεκτή λύση) που λειτουργούν ως αγωγή κατά του άγχους, αυξάνουν το GABA.

Κυκλοφορούν στην αγορά κάποια συμπληρώματα διατροφής, αλλά θα πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός και να συμβουλευτείς τον γιατρό σου, αν προτίθεσαι να πάρεις κάτι τέτοιο, μιας και έχει αναφερθεί ότι μπορεί να προκαλέσουν μικρής διάρκειας δύσπνοια.

Ο καλύτερος τρόπος είναι να αυξήσεις τα επίπεδα GABA με φυσικό τρόπο. Ένας τρόπος που έχει βρεθεί ότι έχει καλά αποτελέσματα είναι η yoga.

#6. Σεροτονίνη
Αν θέλεις να μάθεις τι κάνει τον εγκέφαλο σου ευτυχισμένο, τότε διάβασε ποια είναι τα χημικά της ευτυχίας.

Η σεροτονίνη αναλαμβάνει πολλές λειτουργίες στον ανθρώπινο οργανισμό. Έχει παρατηρηθεί ότι έχει αγγειοδιασταλτική δράση και βοηθά στην σωστή λειτουργία του εγκεφάλου.

Χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης συσχετίζονται άμεσα με την κατάθλιψη, το άγχος, τις διατροφικές διαταραχές, για αυτό και τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα που χορηγούνται σε τέτοιες περιπτώσεις, λειτουργούν με τρόπο τέτοιο ώστε να αυξάνεται η ελεύθερα διαθέσιμη σεροτονίνη.

Ο μηχανισμός με τον οποίο δρα η σεροτονίνη δεν έχει γίνει πλήρως κατανοητός και σίγουρα δεν είναι ο μόνος νευροδιαβιβαστής υπεύθυνος για την κατάθλιψη, γι’ αυτό και τα σχετικά φάρμακα δεν λειτουργούν σε όλους.

Έχει βρεθεί ότι τα επίπεδα της είναι αυξημένα σε ανθρώπους που δέχονται προκλήσεις και επιτυγχάνουν τους στόχους τους, βελτιώνοντας έτσι την αυτοπεποίθηση τους και αισθανόμενοι πιο ασφαλείς. Επίσης, η παραγωγή της αυξάνεται με την έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία, αλλά και με την διατροφή, κυρίως με την πρόσληψη της βιταμίνης Β-6.

Η αυτοπεποίθηση συνδέεται με την έκκριση της σεροτονίνης. Μπορείς να δεις το παρακάτω βίντεο για τα 8 χαρακτηριστικά των ανθρώπων με αυτοπεποίθηση:

#7. Αδρεναλίνη
Αν θέλεις να μάθεις τι κάνει τον εγκέφαλο σου ευτυχισμένο, τότε διάβασε ποια είναι τα χημικά της ευτυχίας.

Η αδρεναλίνη, ή αλλιώς επινεφρίνη, είναι μια διεγερτική ορμόνη που παίζει σημαντικό ρόλο στον μηχανισμό πάλης ή φυγής (fight or flight). Η έκκριση της κινητοποιεί τον οργανισμό, δημιουργεί υψηλά ποσά ενέργειας, αυξάνοντας την γλυκόζη στο αίμα, αύξηση της καρδιακής συχνότητας, αύξηση της αρτηριακής πίεσης, βρογχοδιαστολή και μεγάλη ροή αίματος προς το μυϊκό σύστημα.

Μια τέτοια κατάσταση γίνεται αντιληπτή σε περιπτώσεις έκτακτων αναγκών, άγχους και φόβου και έχει σκοπό να ξυπνήσει τον οργανισμό. Η έκκριση της αδρεναλίνης αυξάνεται επίσης όταν παίρνουμε ρίσκα και όταν βγαίνουμε από την ζώνη άνεσης.

Όλες αυτές οι αντιδράσεις προκαλούνται από την αδρεναλίνη στον οργανισμό με σκοπό να αντιμετωπιστεί ο εχθρός, για αυτό και όλες σχετίζονται με την ένταση και την ετοιμότητα.

Η έκκριση της αδρεναλίνης περιορίζει τον ορθολογικό τρόπο σκέψης, καθώς το πρωτόγονο τμήμα του εγκεφάλου, θεωρεί πως εκείνη την στιγμή έχει περισσότερο την ανάγκη δράσης και όχι σκέψης.

Κάποιοι άνθρωποι εξαρτώνται από την αδρεναλίνη και αυτό τους οδηγεί στο να κάνουν δραστηριότητες που ίσως άλλοι άνθρωποι να θεωρούν υπερβολικές ή παράλογες.

Αυτή η κατάσταση λέγεται έκρηξη αδρεναλίνης και καθιστά τα άτομα εριστικά και τα οδηγεί στο να θέτουν συχνά σε κίνδυνο την ζωή τους, αλλά και την ζωή των γύρω τους (πχ. με επικίνδυνη οδήγηση ή εμπλοκή σε καβγάδες).

Η τακτική άσκηση μειώνει την περίσσεια αδρεναλίνη και μπορεί να βοηθήσει στην μείωση της εξάρτησης από αυτήν. Επίσης η εξάσκηση στην ηρεμία και η επιβράδυνση των ρυθμών μπορούν να βοηθήσουν.

Το φλερτ είναι κάτι που μπορεί να σε αγχώνει και να βιώνεις τις παραπάνω αντιδράσεις, οι οποίες δεν κάνουν καλό στον οργανισμό σου. Δες το παρακάτω βίντεο για τον φόβο απόρριψης και θα καταλάβεις περισσότερα:

Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι ένα εργοστάσιο με πολύπλοκους μηχανισμούς, για πολλούς από τους οποίους δεν γνωρίζουμε ακόμη τα πάντα.

Τα 7 προαναφερθέντα χημικά επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την κατάσταση και για αυτό είναι καλό να ξέρεις πώς λειτουργούν, ώστε να διατηρείς τις καθημερινές σου συνήθειες και την ζωή σου σε μια ισορροπία.

Το να κρατάς θετική στάση στην ζωή σου, είναι ένας τρόπος να χακάρεις τον εγκέφαλο σου και να τον βοηθήσεις να αποδεσμεύσει τις κατάλληλες χημικές ενώσεις, με θετικές συνέπειες στο κίνητρο σου, στην παραγωγικότητα και στην ευεξία.

Τα επόμενα καλύτερα άρθρα που μπορείς να διαβάσεις:

Επιθυμείς να μάθεις περισσότερα μυστικά για την λειτουργία του εγκεφάλου; Δες εδώ.

Καλή συνέχεια

Men Of Style

Men Of Style

Το MenOfStyle.gr είναι το site της πρώτης ομάδας επαγγελματικής εκπαίδευσης, ανάπτυξης και εξέλιξης των προοπτικών των ανδρών στις σχέσεις τους με τις γυναίκες, στα ραντεβού, στην αρρενωπότητά τους, στις κοινωνικές τους δεξιότητες, στην αυτοπεποίθησή τους και στην αυτοβελτίωσή τους.
Κύριος σκοπός της είναι η μελέτη και η εξέλιξη των κοινωνικών δυναμικών που αναπτύσσονται μεταξύ των ανθρώπων και ειδικώς κατά την αλληλεπίδραση ενός άνδρα με μια γυναίκα. Με καθημερινή αρθρογραφία, σεμινάρια και events η ομάδα μας, είναι η πρώτη, πιο οργανωμένη και ολοκληρωμένη προσέγγιση σε θέματα flirting, socializing & self improvement στην Ελλάδα.
Men Of Style