Η Επιστήμη Πίσω από την Στοχοθεσία: Πόσο Σημαντικοί Είναι Τελικά Στόχοι;

Οι στόχοι σε βοηθούν να χαράσσεις πορεία προς αυτό που θέλεις. Διάβασε πως μπορείς να θέτεις τους κατάλληλους στόχους και να τους πετυχαίνεις.
Οι στόχοι σε βοηθούν να χαράσσεις πορεία προς αυτό που θέλεις. Διάβασε πως μπορείς να θέτεις τους κατάλληλους στόχους και να τους πετυχαίνεις.

Τι είναι η στοχοθεσία;

Οι ειδικοί ορίζουν την στοχοθεσία ως πράξη επιλογής ενός αντικειμενικού σκοπού που επιθυμεί κάποιος να επιτύχει. Αυτός ο ορισμός έχει νόημα, αλλά μάλλον υπάρχει ένας πολύ πιο χρήσιμος τρόπος να σκεφτόμαστε τον καθορισμό στόχων.

Οι περισσότερες ασκήσεις στοχοθεσίας συχνά ξεκινούν με το ερώτημα «Τι είναι η επιτυχία για εσένα; Τι θέλεις να επιτύχεις;».

Αν σε ενδιαφέρει σοβαρά το θέμα της επίτευξης των στόχων, η ερώτηση θα πρέπει να είναι διαφορετική: «τι είδους πόνο θέλεις;».

Όπως είχε πει ο συγγραφέας Mark Manson: «Tο να έχεις στόχους, είναι το εύκολο κομμάτι». Ποιος συγγραφέας δεν θέλει να γράψει ένα best seller; Ποιος δεν θέλει να βγάζει πολλά χρήματα;

Η αληθινή πρόκληση δεν είναι να καθορίσεις τον στόχο, αλλά να δεχθείς τις θυσίες που απαιτούνται για να τον επιτύχεις.

Όλοι θα ήθελαν ένα χρυσό μετάλλιο σε κάποιο αγώνισμα, αλλά λίγοι έχουν την δύναμη να προπονηθούν όσο έντονα χρειάζεται.

Τι Συμβαίνει στο Μυαλό μας όταν Βάζουμε Στόχους;
Οι στόχοι σε βοηθούν να χαράσσεις πορεία προς αυτό που θέλεις. Διάβασε πως μπορείς να θέτεις τους κατάλληλους στόχους και να τους πετυχαίνεις.

Το να θέτει κανείς στόχους δεν είναι κάτι απλό. Δεν είναι απλά μια απόφαση για κάτι που θέλουμε.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, όταν θέτουμε έναν στόχο, είτε κοντινό είτε μακρινό, είτε εύκολο είτε δύσκολο, ένα τμήμα του εγκεφάλου μας πιστεύει και λειτουργεί σαν να τον έχουμε ήδη επιτύχει.

Όταν κατέχουμε κάποιο αγαθό, γίνεται επέκταση του εαυτού μας και η απώλεια του μας κάνει να αισθανόμαστε άσχημα.

Αυτό είναι κάτι που έχει αποδειχτεί ότι συμβαίνει και σε μη υλικά αγαθά, που δεν είναι αντικείμενα «αληθινής» ιδιοκτησίας. Αρκεί να έχεις την προσδοκία ότι κάτι θα σου ανήκει στο μέλλον, για να αισθάνεσαι ότι αποτελεί μέρος της ζωής σου.

Φαίνεται ότι ο εγκέφαλος δεν μπορεί να διακρίνει ποια πράγματα επιθυμούμε και ποια πραγματικά έχουμε. Νευρολογικά, ο εγκέφαλος αντιμετωπίζει την αποτυχία όπως θα αντιμετώπιζε την απώλεια ενός αγαθού.

Τι Σημαίνει αυτό για την Στοχοθεσία;
Οι στόχοι σε βοηθούν να χαράσσεις πορεία προς αυτό που θέλεις. Διάβασε πως μπορείς να θέτεις τους κατάλληλους στόχους και να τους πετυχαίνεις.

Από την μια πλευρά, όσο μεγαλύτερος είναι ένας στόχος, τόσο περισσότερο άγχος θα δημιουργήσει η τυχόν μη επίτευξη του. Θα μπορούσε λοιπόν κάποιος να πει ότι το να θέτουμε μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους είναι πιο λογικό, για να γλιτώσουμε τον φόβο της απώλειας που θα προκληθεί αν δεν επιτευχθούν.

Από την άλλη, η ντοπαμίνη, χημική ουσία και νευροδιαβιβαστής που εκκρίνεται από τον εγκέφαλο, μας κάνει να αισθανόμαστε ευχάριστα θέτοντας έναν δύσκολο στόχο ακόμη και αν ακόμη δεν έχουμε κάνει κάτι για αυτόν, ακριβώς επειδή ο εγκέφαλος τον θεωρεί ήδη μέρος του.

Γιατί να μας Ενδιαφέρει η Στοχοθεσία;
Οι στόχοι σε βοηθούν να χαράσσεις πορεία προς αυτό που θέλεις. Διάβασε πως μπορείς να θέτεις τους κατάλληλους στόχους και να τους πετυχαίνεις.

Οι έρευνες είναι ξεκάθαρες. Οι άνθρωποι που θέτουν στόχους είναι πιο επιτυχημένοι. Είναι όμως σημαντικό να θέτουμε ρεαλιστικούς στόχους και να μην φαντασιωνόμαστε ιδανικές καταστάσεις, γιατί αυτό είναι κάτι που μας αποσπά και δεν μας δίνει κίνητρο.

Ο ψυχολόγος Mihaly Csikszentmihalyi στο βιβλίο The Psychology of Optimal Experience, γράφει ότι αυτό που μας κάνει να αισθανόμαστε δυνατοί στην ζωή μας είναι οι στόχοι και όχι ο πλούτος, η εξουσία ή το σεξ. Το πάθος για την επίτευξη ενός στόχου, γράφει, είναι το ύψιστο επίπεδο ευχαρίστησης.

Πώς μπορούν οι στόχοι όμως να σε βοηθήσουν και γιατί είναι σημαντικοί;

#1. Βελτιώνουν την Απόδοση

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι στόχοι μπορούν να βοηθήσουν στην αύξηση της απόδοσης, εφόσον είναι συγκεκριμένοι και δύσκολοι.

 

Λέγοντας «δύσκολοι» δεν εννοούμε ακατόρθωτοι, αλλά στόχοι που θα σε ωθήσουν στο όριο.

#2. Δίνουν Πολύτιμη Ανάδραση

Όταν έχεις στόχους και παρατηρείς την πρόοδο σου, αποδίδεις τελικά καλύτερα. Όσο βλέπεις ότι τα πράγματα πάνε καλά και όσο προχωράς, τόσο παίρνεις δύναμη. Ακόμη όμως και αν τα πράγματα πάνε στραβά, η ανάδραση μπορεί να σε βοηθήσει να βρεις την σωστή κατεύθυνση.

#3. Αλλάζεις σαν Άνθρωπος

Ένας στόχος βάζει νόημα στην ζωή σου και μπορεί να σε κάνει να αλλάξεις, να αναδείξεις χαρακτηριστικά του εαυτού σου και να εξερευνήσεις κομμάτια του εαυτού σου, με τα οποία μπορεί να μείνεις έκπληκτος!

#4. Ενεργοποιείς το Σύστημα Ανταμοιβής του Εγκεφάλου

Όταν θέτεις έναν σοβαρό στόχο, ο εγκέφαλος παρακολουθεί τι κάνεις και σε προειδοποιεί όταν ξεφεύγεις από την πορεία σου.

Αν σε βρει να γίνεσαι αναβλητικός, «κόβει» την παροχή ντοπαμίνης και σε κάνει να αισθάνεσαι νευρικός, αγχωμένος και λυπημένος.

Αντίστοιχα, αυξάνει την παροχή, όταν σημειώνεις πρόοδο και αυτό σε κάνει να αισθάνεσαι ευχαρίστηση. Για τον λόγο αυτό, είναι καλό να χωρίζεις κάθε στόχο σε υπό-στόχους, τους οποίους όταν θα καταφέρνεις, θα αισθάνεσαι καλύτερα και θα έχεις δύναμη να συνεχίσεις.

Πώς να Θέσεις Στόχους που Μπορείς να Ακολουθήσεις
Οι στόχοι σε βοηθούν να χαράσσεις πορεία προς αυτό που θέλεις. Διάβασε πως μπορείς να θέτεις τους κατάλληλους στόχους και να τους πετυχαίνεις.

Υπάρχουν μερικές στρατηγικές για να μπορέσεις να βάλεις στόχους που μπορείς να πετύχεις. Οι παρακάτω είναι κάποιες από τις πιο σημαντικές:

#1. Επικεντρώσου σε έναν Στόχο Κάθε Φορά

Ο «ανταγωνισμός» μεταξύ των διαφορετικών στόχων σου μπορεί να σε τραβάει πίσω.

Δώσε βάση σε αυτό που θέλεις περισσότερο και κάνε παύση τα υπόλοιπα. Βάλε τα πράγματα σε μια σειρά. Το μόνο που χρειάζεται είναι να βάλεις προτεραιότητες.

Συχνά προβάλλουμε ως δικαιολογία ότι δεν μας φτάνει ο χρόνος. Κάποιες φορές μπορεί να ισχύει, αλλά στην πλειονότητα των περιπτώσεων, όπως είχε πει ο Seth Godin: «Δεν χρειάζεσαι περισσότερο χρόνο, χρειάζεται απλά να αποφασίσεις».

#2. Οργάνωσε τον Δρόμο για τον Στόχο σου

Οι πιθανότητες να επιτύχεις τον στόχο σου είναι πολλαπλάσιες όταν έχεις ένα συγκεκριμένο πλάνο.

Οργάνωσε τον δρόμο για τον στόχο σου, μέρα προς μέρα και φτιάξε συνήθειες που θα σε βοηθήσουν.

#3. Καθόρισε Όρια και Βήματα

Βρες μια ζώνη πραγματοποιήσιμων στόχων. Δηλαδή, στο παράδειγμα της απώλειας σωματικού βάρους, αν πεις ότι θέλεις να χάσεις 50 κιλά σε 2 βδομάδες, είναι προφανές ότι αυτό είναι κάτι αδύνατο και δεν πρόκειται να τα καταφέρεις.

Αν όμως πεις ότι θέλεις να χάνεις 5 κιλά κάθε μήνα;

Η δεύτερη περίπτωση προφανώς είναι μια βιώσιμη λύση. Το όριο αυτό είναι λογικό και θα σε βοηθήσει να διατηρείς τον έλεγχο κατά την διαδικασία, ενώ η επίτευξη των μικρών στόχων, θα σου δίνει κίνητρο να συνεχίζεις.

Επομένως, οι στόχοι πρέπει να έχουν τα εξής χαρακτηριστικά:

  • Να είναι μετρήσιμοι και
  • Να είναι εφικτοί

Οι στόχοι χρησιμεύουν στο να βρεις την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσεις. Το να έχεις έναν στόχο είναι κάτι που θα σε κάνει να βρεις πιο σύστημα πρέπει να ακολουθήσεις. Άρα ο στόχος σου δείχνει τον δρόμο και το σύστημα που καθορίζει την πρόοδο σου, είναι το όχημα σου προς τον στόχο.

Τα επόμενα καλύτερα άρθρα που μπορείς να διαβάσεις:

Επιθυμείς να μάθεις περισσότερα μυστικά για την λειτουργία του εγκεφάλου; Δες εδώ.

Καλή συνέχεια

Men Of Style

Men Of Style

Το MenOfStyle.gr είναι το site της πρώτης ομάδας επαγγελματικής εκπαίδευσης, ανάπτυξης και εξέλιξης των προοπτικών των ανδρών στις σχέσεις τους με τις γυναίκες, στα ραντεβού, στην αρρενωπότητά τους, στις κοινωνικές τους δεξιότητες, στην αυτοπεποίθησή τους και στην αυτοβελτίωσή τους.
Κύριος σκοπός της είναι η μελέτη και η εξέλιξη των κοινωνικών δυναμικών που αναπτύσσονται μεταξύ των ανθρώπων και ειδικώς κατά την αλληλεπίδραση ενός άνδρα με μια γυναίκα. Με καθημερινή αρθρογραφία, σεμινάρια και events η ομάδα μας, είναι η πρώτη, πιο οργανωμένη και ολοκληρωμένη προσέγγιση σε θέματα flirting, socializing & self improvement στην Ελλάδα.
Men Of Style