Γιατί ο Ύπνος Είναι Πανίσχυρο Εργαλείο και Πώς να τον Αξιοποιήσεις

Γιατί ο Ύπνος Είναι Πανίσχυρο Εργαλείο

Ο ύπνος είναι ένα από τα καλύτερα φάρμακα του εγκεφάλου!

Πιστεύω πως μπορείς να ανακαλέσεις κάποια στιγμή της ζωής σου όπου πραγματικά χόρτασες από ύπνο. Και αυτό γιατί άλλο κοιμάμαι και άλλο ξεκουράζομαι.

Αυτό βέβαια που ίσως δεν ήξερες μέχρι τώρα, είναι πως ο ύπνος είναι ένα απίστευτο εγκεφαλικό εργαλείο!

Σε μια πολύ σημαντική έρευνα που διεξήχθη το 2007, ερευνητές βρήκαν πως μνήμες γεγονότων αποθηκεύονται προσωρινά στον Ιππόκαμπο πριν σταλούν στα ανώτερα τμήματα του προμετωπιαίου λοβού.

Εκείνη την στιγμή, ο εγκέφαλος έχει δύο επιλογές: Η μια είναι να διαχειριστεί τις πληροφορίες στον ξύπνιο ή να κοιμηθεί και να τις καθαρίσει.

Φαντάσου πως κάνεις πάρτι και έχεις και εσύ δύο επιλογές:  Ή να διασκεδάσεις με τους καλεσμένους ή να τους διώξεις με τις κλωτσιές για να καθαρίσεις και να ξεκουραστείς.

Ύπνος: Κατανοώντας τα στάδια του

Γιατί ο Ύπνος Είναι Πανίσχυρο Εργαλείο

Φαντάσου τον εγκέφαλο σου σαν ένα δίκτυο από συνδεδεμένα εγκεφαλικά κύτταρα που ονομάζονται νευρώνες.

Ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνούν μεταξύ τους οι νευρώνες είναι στέλνοντας συγχρονισμένους ηλεκτρικούς παλμούς, γνωστούς και ως εγκεφαλικά κύματα.

Τώρα, η συχνότητα των εγκεφαλικών κυμάτων εξαρτάται από την δραστηριότητα του εγκεφάλου μας.

Οι τύποι κυμάτων είναι:

Κύματα δέλτα (0.5-3 HZ): Είναι τα πιο αργά αλλά και πιο ισχυρά κύματα. Παράγονται κατά την διάρκεια διαλογισμού αλλά και όταν βλέπουμε όνειρα στον ύπνο μας.

Κύματα Θήτα (3-8 HZ): Παράγονται όταν βρισκόμαστε επίσης σε βαθύ διαλογισμό, βαθιά ονειρική κατάσταση αλλά και όταν παίρνουμε αποφάσεις βασιζόμενοι στο ένστικτο.

Κύματα Άλφα (8-12 HZ): Είναι παρόν όταν έχουμε έντονες σκέψεις ή όταν είμαστε συγκεντρωμένοι στο παρόν.

Κύματα Βήτα (12-38 HZ): Δημιουργούνται όταν είμαστε ξύπνιοι και όταν η προσοχή μας είναι συγκεντρωμένη σε δραστηριότητες χωρίς να αποσπάται η προσοχή μας.

Κύματα Γάμμα ( 38-42 HZ): Είναι τα πιο γρήγορα κύματα και σχετίζονται με στιγμιαία ανάλυση πληροφοριών.

Με λίγα λόγια, όσο πιο υψηλή η συχνότητα των κυμάτων τόσο πιο έντονη είναι η εγκεφαλική μας δραστηριότητα.

Ωστόσο, όταν έρχεται η ώρα για ύπνο, έχουμε 4 στάδια συμπεριλαμβανομένων και ακόμα ένα, πέμπτου, τα REM.

Κάθε στάδιο είναι συνδεδεμένο με διαφορετικά εγκεφαλικά κύματα και όταν κάνουμε μετάβαση από το ένα στάδιο στο επόμενο, ολοκληρώνουμε έναν κύκλο ύπνου.

Πρώτα όμως, ας εξηγήσουμε το κάθε στάδιο που διέπει τον ύπνο μας ξεχωριστά.

Ύπνος και τα στάδια που τον χαρακτηρίζουν

Γιατί ο Ύπνος Είναι Πανίσχυρο Εργαλείο

Ας αναλύσουμε λοιπόν το κάθε στάδιο χωριστά:

Στάδιο 1: Είναι το στάδιο όπου μας βρίσκει ο ελαφρύς ύπνος και μπορούμε να ξυπνήσουμε με τον παραμικρό θόρυβο.

Κατά την διάρκεια του συγκεκριμένου σταδίου, ο εγκέφαλος παράγει Άλφα και Θήτα κύματα μέχρι να κοιμηθούμε εντελώς.

Στάδιο 2: Το συγκεκριμένο στάδιο διαρκεί περίπου 20 λεπτά.

Ο εγκέφαλος αρχίζει να παράγει μικρές περιόδους από ρυθμικά εγκεφαλικά κύματα. Η θερμοκρασία σώματος πέφτει και οι χτύποι της καρδιάς ελαττώνονται.

Στάδιο 3: Τα κύματα Θήτα αρχίζουν να αυξάνονται και ξεκινά η μετάβαση από τον ελαφρύ στον βαθύ ύπνο.

Στάδιο 4: Ο εγκέφαλος παράγει αποκλειστικά κύματα Δέλτα. Είναι το στάδιο όπου ο ύπνος είναι βαθύς και διαρκεί περίπου 30 λεπτά. Η υπνοβασία για παράδειγμα δραστηριοποιείται σε αυτό το στάδιο.

Στάδιο 5 – REM: Σε αυτό το στάδιο γίνεται πάρτι από όνειρα.

Κατά την διάρκεια αυτού του σταδίου, η συχνότητα των κυμάτων βρίσκεται μεταξύ 15-30 HZ. Ενεργοποιούνται Βήτα κύματα, όπου είναι κύματα όπου έχουμε έντονη νοητική δραστηριότητα.

Για αυτό τον λόγο πιστεύουμε πως τα όνειρα είναι τόσο αληθινά.

Συσσωρευτικά, τα στάδια 1,2 αντιστοιχούν σε ελαφρύ ύπνο και τα στάδια 3,4 για βαθύ. Συνολικά και τα τέσσερα στάδια διαρκούν 4-7 ώρες και το στάδιο 5 90-120 λεπτά.

Γιατί ο Ύπνος Είναι Πανίσχυρο Εργαλείο

 

Όμως, τα στάδια που έχει ο ύπνος μας δεν ακολουθούν μια και μόνο σειρά. Παρόλο που στην αρχή ακολουθούν φυσιολογική αύξηση από το 1 έως το 5, έπειτα τα στάδια επαναλαμβάνονται για να φτάσουμε και πάλι στο 5. Αυτοί είναι και οι κύκλοι που έχει ο ύπνος μας.

Ένας κύκλος είναι από το πρώτο στάδιο μέχρι το πέμπτο. Και μετά η διαδικασία επαναλαμβάνεται.

Συνολικά χρειαζόμαστε 4-5 κύκλους για να πούμε πως έχουμε κοιμηθεί και ταυτόχρονα έχουμε ξεκουραστεί, με τον κάθε κύκλο να διαρκεί κατά μέσο όρο 90 λεπτά.

Ύπνος και κιρκάδιοι κύκλοι – Τι κυριαρχεί την διαδικασία ύπνου – ξύπνιου;

Γιατί ο Ύπνος Είναι Πανίσχυρο Εργαλείο

Ο ύπνος δεν είναι τσεπάκι μας, παρόλο που πολλοί έχουν το συγκεκριμένο προνόμιο.

Ο ύπνος μας εξαρτάται στο μεγαλύτερο ποσοστό από την καθημερινότητα μας και από το περιβάλλον μας.

Αυτό που με λίγα λόγια ονομάζουμε κιρκάδιοι ρυθμό.

Οι κιρκάδιοι ρυθμοί, ορίζονται με εκλαϊκευμένη εξήγηση ως οι αλλαγές στις νοητικές και φυσικές διαδικασίες που προκύπτουν κατά την διάρκεια της ημέρας.

Οι κιρκάδιοι ρυθμοί ωστόσο, επηρεάζονται από ένα ευαίσθητο και πολύπλοκο στην ονομασία εγκεφαλικό τμήμα (suprachiasmatic nucleus ή SCN).

Και δεν είναι άλλο από το βιολογικό μας ρολόι.

Αυτό το εξαιρετικά ευαίσθητο τμήμα του εγκεφάλου μας περιλαμβάνει 20.000 νευρώνες παρακαλώ και ρυθμίζει την παραγωγή μελατονίνης.

Η μελατονίνη δημιουργεί χημική υπνηλία και ρυθμίζει τους κύκλους ύπνου.

Το βιολογικό ρολόι είναι συνδεδεμένο με το οπτικό νεύρο και όταν το φως φτάσει στους υποδοχείς του ματιού, στέλνει ένα σήμα όπου ταξιδεύει από το οπτικό νεύρο απευθείας στο SCN.

Έπειτα, το SCN στέλνει σήμα στην επίφυση και μάντεψε τι συμβαίνει…

Η παραγωγή μελατονίνης σταματά!

Οπότε καταλαβαίνεις πόσο σημαντική είναι η έλλειψη φωτός όταν θέλεις να πέσεις ξερός.

Θέλεις λοιπόν να κοιμηθείς σαν άρχοντας; Ακολούθησε κάποιες από τις παρακάτω συμβουλές.

Ύπνος βαθύς…

Γιατί ο Ύπνος Είναι Πανίσχυρο Εργαλείο

Αν θέλεις να βελτιώσεις μια από τις πιο απαραίτητες λειτουργίες του εγκεφάλου σου τότε μπορείς. Απλά τσέκαρε και δοκίμασε τα παρακάτω tips:

#1. Άσε κάτω το κινητό σου σε παρακαλώ

Μπορεί να σου φαίνεται απλό, δεδομένο όπως μου φαινόταν και εμένα, μέχρι που διάβασα την παρακάτω μελέτη.

Αν έχεις 10 λεπτά μπροστά στην μύτη σου το κινητό σου ισοδυναμεί με μια βόλτα μιας ώρας σε φως ημέρας!

Ναι καλά διάβασες.

Τουλάχιστον μισή ώρα πριν κοιμηθείς κόψε μαχαίρι το μπανιστήρι στο κινητό.

#2. Ο ύπνος σου και η μουσική είναι καλός συνδυασμός

Όταν ακούς χαλαρωτική μουσική, ειδικά ήχους φύσης όπως βροχή και τρεχούμενο νερό το μυαλό σου χαλαρώνει πολύ πιο γρήγορα.

#3. Κοιμήσου σε απόλυτο σκοτάδι

Το φως έχει την τάση να μειώνει την έκκριση μελατονίνης που είναι απαραίτητη για να ηρεμεί τον εγκέφαλο σου.

Οπότε ξεκίνα την τυφλόμυγα.

#4. Μην φας όλο το ψυγείο

Εντάξει το ξέρω πως είναι κλασσικό όμως αν πεις « ένα φρουτάκι μόνο για βραδινό » και φας δύο καρπούζια μην περιμένεις να πέσεις ξερός.

Είμαι σίγουρος πως μπορείς να ανακαλύψεις 10 ακόμα τρόπους για να γίνει πιο ποιοτικός ο ύπνος σου. Και αυτός είναι άλλωστε ο σκοπός του άρθρου.

Σε περίπτωση που εφαρμόσεις κάποιο tip που είναι χρήσιμο μην ξεχάσεις να με ενημερώσεις εδώ.

Να είσαι καλά

Βρες με!

Christos

Head Of Training at Men Of Style
Ο Χρήστος γρήγορα στην ενήλικη ζωή του συνειδητοποίησε πως η πραγματική ουσία της σωστής επικοινωνίας με τις γυναίκες, δεν βρίσκεται ούτε σε ατάκες ούτε σε συστήματα και ότι αυτά είναι μόνο η αρχή για το ξεκίνημα μιας νέας ζωής και κρίσιμων εσωτερικών αλλαγών και εξελίξεων σε οποιοδήποτε τομέα.

Στρέφοντας το ενδιαφέρον του στις δομές διαχείρισης Σχέσεων, αποφάσισε να επεκτείνει τις γνώσεις του πάνω στην Ψυχολογία, ώστε να συνδέσει τις πλούσιες εμπειρικές γνώσεις που ήδη υπήρχαν με τεχνογνωσίες που θα του επέτρεπαν μια βαθύτερη κατανόηση της διαπροσωπικής επαφής μεταξύ των δύο φύλων.

Ο Χρήστος είναι ιδρυτικό μέλος και υπεύθυνος του προγράμματος εκπαίδευσης του MenOfStyle.gr
Christos
Βρες με!
Ο Χρήστος γρήγορα στην ενήλικη ζωή του συνειδητοποίησε πως η πραγματική ουσία της σωστής επικοινωνίας με τις γυναίκες, δεν βρίσκεται ούτε σε ατάκες ούτε σε συστήματα και ότι αυτά είναι μόνο η αρχή για το ξεκίνημα μιας νέας ζωής και κρίσιμων εσωτερικών αλλαγών και εξελίξεων σε οποιοδήποτε τομέα.Στρέφοντας το ενδιαφέρον του στις δομές διαχείρισης Σχέσεων, αποφάσισε να επεκτείνει τις γνώσεις του πάνω στην Ψυχολογία, ώστε να συνδέσει τις πλούσιες εμπειρικές γνώσεις που ήδη υπήρχαν με τεχνογνωσίες που θα του επέτρεπαν μια βαθύτερη κατανόηση της διαπροσωπικής επαφής μεταξύ των δύο φύλων.Ο Χρήστος είναι ιδρυτικό μέλος και υπεύθυνος του προγράμματος εκπαίδευσης του MenOfStyle.gr