Ο Τρόπος που Βλέπεις τον Εαυτό σου Δημιουργεί την Πραγματικότητα σου

Πως βλέπεις πραγματικά τον εαυτό σου;

Αν λες διαρκώς στον εαυτό σου πως δεν είναι καλός σημαίνει ένα και μόνο πράγμα:

Κάνεις μια σύγκριση.

Οι πεποιθήσεις για τον εαυτό σου

Πως βλέπεις τον εαυτό σου.

Συνήθως αυτή η σύγκριση έχει ως βάση κάποιο άλλο πρόσωπο που συγκρίνεις τον εαυτό σου και θεωρείς καλύτερο από εσένα, ή μια ιδεατή κατάσταση που θέλεις αλλά δεν πιστεύεις πως μπορείς να έχεις.

Όπως πολύ σωστά είχε ο Henry Ford:

Αν πιστεύεις ότι μπορείς ή πως δεν μπορείς, έχεις δίκιο.

Οι πεποιθήσεις είναι περίεργο πράγμα. Γίνονται συνήθειες. Κυρίως όμως γίνονται συνήθειες σκέψης για το πώς σκεφτόμαστε για τον εαυτό μας.

Έτσι, αν δεν σου αρέσει η διαδρομή που έχεις τοποθετήσει τον εαυτό σου, θα χρειαστεί όχι μόνο να κοιτάξεις αυτές τις συνήθειες αλλά να πας βαθύτερα και να εξερευνήσεις τις πεποιθήσεις πίσω τους.

Να βρεις τον συναισθηματικό κώδικα που βρίσκεται πίσω από αυτές.

Με ποιον τρόπο συνεχίζεις να τις ακολουθείς και για ποιο λόγο συνεχίζεις να τις πιστεύεις.

Είναι σαν να ανοίγεις το καπό του αυτοκινήτου και να δουλεύεις την μηχανή αντί να κοιτάς με απορία το λαμπάκι που έχει ανάψει στο καντράν και σου φωνάζει πως υπάρχει πρόβλημα.

Όλοι έχουμε έναν συναισθηματικό κώδικα που δημιουργήθηκε κατά την παιδική μας ηλικία και μας ξεδιπλώνει ακόμα και σήμερα μοτίβα συμπεριφοράς και σκέψης.

Καθιστά δύσκολο έως και αδύνατο πολλές φορές να πιστέψουμε στον εαυτό μας λόγω ανασφαλειών, παρελθοντικών αποτυχιών και μηνύματα αυτοκριτικής για τον εαυτό μας.

Περιττό να αναφέρουμε πως αυτά τα συστήματα πεποιθήσεων όχι μόνο δημιουργούν την πραγματικότητα γύρω μας αλλά καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό πως θα παίξουμε το παιχνίδι της ζωής.

Βέβαια οι πεποιθήσεις είναι κομμάτι μας. Χωρίς αυτές δεν ξέρουμε τι να πιστέψουμε, για αυτό και τις πιστεύουμε άλλωστε. Είναι θέμα επιλογής.

Δεν πιστεύουμε αυτά που μας κρατούν στάσιμους αλλά αυτά που μας φαίνονται πιο οικεία.

Ακόμα και αν συνεχίζουν να μας δημιουργούν τα ίδια προβλήματα.

Το μονοπάτι που οδηγεί στην γνώση είναι αυτό που μας αποκαλύπτει τις περιοριστικές πεποιθήσεις για τον εαυτό μας.

Είναι αυτό που μας πιέζει να αμφισβητήσουμε αυτά που ήδη πιστεύουμε και να πορευτούμε προς στο άγνωστο.

Πως βλέπεις τον εαυτό σου.

 

Η γνώση έρχεται όταν αποκτήσεις επίγνωση των κινήτρων που σε οδηγούν να κινηθείς μπροστά ή σε κρατούν πίσω.

Και έπειτα να επιλέξεις.

Και αυτή η επιλογή είναι που καθορίζει την διαδρομή.

Οι περιοριστικές πεποιθήσεις μας φωνάζουν πως το περιβάλλον γύρω μας δεν είναι ασφαλές.

Μας τυφλώνουν από την παρατήρηση του αντικειμενικού και του τι βρίσκεται πραγματικά μπροστά μας.

Πηγαίνοντας τον εαυτό σου από την επιθυμία στην πράξη

Πως βλέπεις τον εαυτό σου.

Για να καταλάβεις τον εαυτό σου θα χρειαστεί να συνειδητοποιήσεις τις αλήθειες που κρύβονται πίσω από τις πράξεις σου.

Δεν είναι εύκολο, ειδικά στην αρχή, να εντοπίσεις πεποιθήσεις που περιορίζουν τον εαυτό σου.

Αρχικά παρατηρείς συμπεριφορές. Και οι συμπεριφορές δεν είναι μόνο πρακτικές αλλά κυρίως νοητικές.

Στην αρχή, πριν την συμπεριφορά, για παράδειγμα να φας ένα γλυκό επειδή έπεσες θύμα παρόρμησης, έρχεται μια σκέψη.

Ο χρόνος και ο τρόπος που θα αντιμετωπίσεις την σκέψη θα επηρεάσει άμεσα την ταχύτητα και την ένταση που θα εκφραστεί η συμπεριφορά.

Η επιθυμία δημιουργείται από σκέψεις και όσο πιο έντονες είναι τόσο πιο έντονη είναι φυσικά και η επιθυμία. Τόσο πιο δύσκολο να τιθασεύσουμε τον εαυτό μας.

Όταν έχουμε μια συμπεριφορά που δεν μας αρέσει δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει λόγος που υπάρχει.

Πως βλέπεις τον εαυτό σου.

 

Η κάθε συμπεριφορά που έχουμε όταν είμαστε αγχωμένοι ή πιεσμένοι πραγματοποιείται για να μας προσφέρει το αίσθημα της προσωρινής ανακούφισης από ένα άβολο συναίσθημα.

Όταν λοιπόν πιέζεσαι, έχεις ένα συναίσθημα που θέλεις να ξεφορτωθείς. Για να το κάνεις υιοθετείς μια συμπεριφορά μέσω επανάληψης.

Στην συνέχεια η συγκεκριμένη συμπεριφορά γίνεται συνήθεια. Μια δύναμη που καθοδηγεί τον εαυτό σου.

Και αυτό ισχύει με όλα.

Η πηγή από όπου προκύπτει μια σκέψη είναι οι πεποιθήσεις.

Όταν για παράδειγμα φοβάσαι την απόρριψη από τις γυναίκες, η αντίδραση σου σε μια σκέψη δημιουργεί το άγχος προσέγγισης.

Αυτή είναι η πρώτη αντίδραση. Η νοητική και η συναισθηματική.

Η δεύτερη είναι να μην προσεγγίσεις. Η συμπεριφορά.

Πως βλέπεις τον εαυτό σου.

 

Ένας από τους πιο σημαντικούς λόγους απραξίας είναι ο φόβος μήπως επιβεβαιωθεί μια αρνητική πεποίθηση που έχουμε.

Αν πιστεύεις για παράδειγμα πως δεν θα ξέρεις τι να πεις, τρέχεις το συγκεκριμένο σενάριο στο μυαλό σου. Όμως αν το παρατηρήσεις καλύτερα θα διαπιστώσεις πως κάπου φτάνει:

« Αν προσεγγίσω δεν θα ξέρω τι να πω »

« Αν δεν ξέρω τι να πω τότε θα φανώ άχρηστος/αδύναμος » (οτιδήποτε).

Αν πας βαθύτερα όμως, πέρα της παραπάνω δήλωσης και δεν τρέξεις μακριά της ίσως φτάσεις στον πυρήνα μια πεποίθησης.

Και αν φανείς; Τι θα σημαίνει για εσένα;

Δεν είναι εύκολο να δουλεύεις με τον εαυτό σου πολύ απλά γιατί τον ξέρεις λίγο και σε ξέρει πολύ.

Όταν χτυπάς τον εαυτό σου

Πως βλέπεις τον εαυτό σου.

Το ανθρώπινο μυαλό έχει την τάση να έλκεται από απειλές, ατελείωτες υποθέσεις και αποτυχίες του παρελθόντος.

Έχει την κακιά συνήθεια να μας υπενθυμίζει τι μας λείπει αντί να μας καθοδηγεί στο τι χρειάζεται να κάνουμε.

Όλα αυτά όμως αποθηκεύονται και επηρεάζουν εν τέλει την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας. Ένα είδος περίεργου βιογραφικού.

Ωστόσο, μια ερώτηση που χρειάζεται να κάνεις στον εαυτό σου πριν αντιδράσεις στις σκέψεις με συμπεριφορά είναι:

« Τι συναίσθημα ψάχνω από την συγκεκριμένη συμπεριφορά; »

Πως βλέπεις τον εαυτό σου.

 

Οι συμπεριφορές που μας σαμποτάρουν, δεν έχουν έρθει ακόμα στο συνειδητό για να δούμε ξεκάθαρα τον τρόπο που προκαλούν ζημιά.

Όταν για παράδειγμα αποφεύγουμε μια πρόκληση, θα υποκύψουμε και πάλι σε μια συμπεριφορά. Την αποφυγή.

Ωστόσο, θέλουμε να αισθανθούμε περισσότερο ασφαλείς.

Και κάθε φορά που αναζητούμε την ασφάλεια δεν κάνουμε βήματα μπροστά.

Το πάθος που έχουμε να δημιουργούμε άνεση και να αποφεύγουμε όπως ο διάολος το λιβάνι την αίσθηση του άβολου είναι και μια από τις πηγές που μας δημιουργούν πρόβλημα.

Αυτό συμβαίνει γιατί μια πιεστική κατάσταση την βλέπουμε σαν κατάρα που μας χτύπησε σαν κεραυνός στο κεφάλι.

Είναι η πεποίθηση που έχουμε στην έλλειψη της ικανότητας να αντιμετωπίσουμε τα εσωτερικά εμπόδια που ξεπροβάλλουν όταν αντιλαμβανόμαστε μια κατάσταση ως δύσκολη.

Δεν θα σταματήσεις ποτέ να αισθάνεσαι άβολα ενόψει δυσκολιών και προκλήσεων.

Πως βλέπεις τον εαυτό σου.

 

Όμως όσο πιο συχνά εισάγεις τον εαυτό σε τέτοιου είδους καταστάσεις τόσο πιο γνώριμο θα αρχίσει να γίνεται το συγκεκριμένο συναίσθημα.

Και τόσο λιγότερο θα αντιδράς σε αυτό. Και όσο λιγότερο αντιδράς τόση μεγαλύτερο έλεγχο θα αρχίσεις να πιστεύεις πως έχεις στον εαυτό σου.

Αντιδράμε σε συναισθήματα που είτε προκαλούνται από καταστάσεις που δεν είναι γνώριμες σε εμάς ή απειλούν τις πεποιθήσεις μας για τον εαυτό μας.

Ώρα να δουλέψεις με τον εαυτό σου

Πως βλέπεις τον εαυτό σου.

Αφιέρωσε λίγη ώρα να δουλέψεις με τον εαυτό σου. Δες το σαν παιχνίδι να μάθεις περισσότερα για το άτομο που θα είναι διαρκώς δίπλα σου για το υπόλοιπο της ζωής σου.

Χάρισε χρόνο στον εαυτό σου να καταλάβει καλύτερα τι συμβαίνει μέσα στο κεφάλι σου, απαντώντας στις παρακάτω ερωτήσεις:

  1. Τι σε κάνει να αισθάνεσαι άβολα; Ποιοι άνθρωποι, ποιες καταστάσεις; Ποιες σκέψεις ενεργοποιούν το συγκεκριμένο συναίσθημα;
  2. Ποιο συναίσθημα εμφανίζεται πιο συχνά όταν μια κατάσταση σε πιέζει; Θυμός, φόβος, ενοχή, άγχος, ντροπή; Πως συμπεριφέρεσαι όταν εμφανίζεται;

Οι σκέψεις που κάνεις για τις καταστάσεις ενεργοποιούν το πώς θα αισθανθείς για αυτές.

Πως βλέπεις τον εαυτό σου.

 

Όταν σκέφτεσαι με τον ίδιο τρόπο που σκεφτόσουν στον παρελθόν για τον εαυτό σου, θα δημιουργήσεις και τις ίδιες εμπειρίες για αυτόν στο μέλλον.

Θα είναι η διαδικασία όπου το παρελθόν δημιουργεί το μέλλον. Ένα μέλλον που ίσως αυτή την φορά μπορείς να προσεγγίσεις διαφορετικά.

Όπως πάντα περιμένω τα σχόλια σου εδώ.

Να είσαι καλά

Ο Χρήστος γρήγορα στην ενήλικη ζωή του συνειδητοποίησε πως η πραγματική ουσία της σωστής επικοινωνίας με τις γυναίκες, δεν βρίσκεται ούτε σε ατάκες ούτε σε συστήματα και ότι αυτά είναι μόνο η αρχή για το ξεκίνημα μιας νέας ζωής και κρίσιμων εσωτερικών αλλαγών και εξελίξεων σε οποιοδήποτε τομέα. Στρέφοντας το ενδιαφέρον του στις δομές διαχείρισης Σχέσεων, αποφάσισε να επεκτείνει τις γνώσεις του πάνω στην Ψυχολογία, ώστε να συνδέσει τις πλούσιες εμπειρικές γνώσεις που ήδη υπήρχαν με τεχνογνωσίες που θα του επέτρεπαν μια βαθύτερη κατανόηση της διαπροσωπικής επαφής μεταξύ των δύο φύλων. Ο Χρήστος είναι ιδρυτικό μέλος και υπεύθυνος του προγράμματος εκπαίδευσης του MenOfStyle.gr