Συναισθηματική Ανάκαμψη: Η Μοναδική Ικανότητα να Γίνεσαι Καλύτερος Μετά από μια Ήττα

Ανάκαμψη: Πως να βγεις καλύτερος από μια αποτυχία.
Ανάκαμψη: Πως να βγεις καλύτερος από μια αποτυχία.

Χωρισμοί, θέματα υγείας, ερωτικές απορρίψεις και η προαγωγή που ποτέ δεν πήρες. Ήττες άλλοτε σε προσωπικό και άλλοτε  σε επαγγελματικό τομέα που όλοι ανεξαιρέτως έχουμε βιώσει σε μεγαλύτερο ή σε μικρότερο ποσοστό στην ζωή μας.

Ήττες που μας κόλλησαν με την πλάτη καρφωμένη στο τοίχο σαν να πηγαίναμε σε εκτελεστικό απόσπασμα, νεκροί από συναισθήματα ή καλύτερα κυριευμένοι από απόγνωση.

Απόγνωση για το σήμερα και φόβο για το αύριο.

Είναι αυτές οι στιγμές που όσο και αν προσπαθείς και προσεύχεσαι για ανάκαμψη δεν βλέπεις φως στο τούνελ και νιώθεις ότι βυθίζεσαι σε μια κινούμενη άμμο χωρίς επιστροφή.

Σε καταλαβαίνω, το έχω βιώσει, όχι για μία ή δύο εβδομάδες αλλά για πολλά συναπτά έτη. Ξενυχτώντας ολόκληρες βραδιές, δημιουργώντας ατελείωτους μονολόγους που με έκαναν να αναρωτιέμαι συνεχώς.

Πότε επιτέλους θα ζήσω; Πότε θα ζήσω την ζωή που λαχταρώ;

Ανάμεικτα συναισθήματα απόγνωσης, θλίψης, οργής και φόβου να παίρνουν εναλλάξ την σκυτάλη αλλά και σπίθες αισιοδοξίας να γεννιούνται από τα χαλάσματα κινητοποιώντας με να ξεκινήσω πάλι από την αρχή.

Συναισθηματική Ανάκαμψη: Η Μοναδική Ικανότητα να Γίνεσαι Καλύτερος Μετά από μια Ήττα

Ήττα, απόρριψη και αποτυχία. Έννοιες παρεξηγημένες, τις οποίες διδαχτήκαμε από μικρά παιδιά να προσπερνούμε σαν αμαξοστοιχία εξπρές, μη δίνοντάς τους την πρέπουσα σημασία με σκοπό να μην πληγώσουμε τον εγωισμό μας.

Έννοιες που η κατανόηση και η διαχείριση τους αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο για την συναισθηματική ανάκαμψη της ύπαρξης μας.Έννοιες πάνω στις οποίες αφιερώθηκαν πολλά έτη φιλοσοφίας από ολόκληρο τον κόσμο.

Σύμφωνα με την κινέζικη κουλτούρα δημιουργήθηκε το γνωστό παγκοσμίως πλέον σύμβολο  Γιν Γιανγκ. Στο οποίο δόθηκαν κατά καιρούς αρκετές ερμηνείες.

Μια από αυτές ήταν και του Έλληνα φιλοσόφου Ηράκλειτου σύμφωνα με τον οποίο συμβολίζει το καλό και το κακό που βρίσκονται παντού σε διαφορετικές αναλογίες οι οποίες μεταβάλλονται συνεχώς και αλληλοσυμπληρώνονται για να διατηρηθεί το σύνολο-σύμπαν, δηλαδή η πραγματικότητα του καθενός, σε ισορροπία.

Χωρίς το ένα δεν υφίσταται το άλλο, αυτό που πρέπει να κάνει ο άνθρωπος είναι να βρει τη χρυσή τομή ανάμεσά τους. Δεν υπάρχει καλό χωρίς κακό και δεν υπάρχει κακό χωρίς μια δόση καλού. Κάθε εμπειρία που βιώνουμε κρύβει ένα μάθημα, το οποίο καλούμαστε να αποκωδικοποιήσουμε και να αφομοιώσουμε ώστε να οδηγηθούμε στην ανάκαμψη.

Η εμπειρία μπορεί να μην είναι θετική όμως η ερμηνεία που θα της δώσουμε έγκειται στην δική μας αντίληψη ώστε να μας δώσει το κίνητρο να συνεχίσουμε, λειτουργώντας ως εφόδιο στην μετέπειτα ζωή μας.

Πόσες φορές έχουμε γυρίσει την σκέψη μας στο παρελθόν και είπαμε «Ευτυχώς που είχαν έρθει έτσι τα πράγματα;» ενώ τότε αναστενάζαμε «Θεέ μου γιατί σε μένα;».

Η συναισθηματική ανάκαμψη που βιώνουμε είναι ανάλογη του πόνου που έχουμε υποστεί. Όσο πιο ισχυρό είναι το πλήγμα που δεχτήκαμε τόσο πιο δυνατοί επανερχόμαστε μετά από αυτό.

Είναι σαν το πνεύμα μας να ντύνει την προσωπικότητά μας με μια πιο δυνατή πανοπλία κάθε φορά. Όπου κάθε χτύπημα που δεχόμαστε και αντιμετωπίζουμε κάνει αυτή την πανοπλία να σμιλεύεται ακόμα πιο πολύ.

Όμως αυτό συχνά παίρνει αρκετό χρόνο για να ολοκληρωθεί.

Αλήθεια πόσο ψυχοφθόρο μπορεί να αποτελεί το χρονικό διάστημα μέχρι την πλήρη ανάκαμψη ενός ατόμου;

Η συναισθηματική ανάκαμψη είναι μια ικανότητα την οποία μπορείς να καλλιεργήσεις συνειδητά, τοποθετώντας σε, σε ένα διαρκή κύκλο προσωπικής εξέλιξης.

Το μόνο που θα χρειαστεί είναι να μάθεις να εφαρμόζεις κάποιες συγκεκριμένες ενέργειες οι οποίες με την πάροδο του χρόνου θα γίνουν όλο και πιο αυτοματοποιημένες.

Είσαι έτοιμος;

#1. Μπες σε Θέση Παρατηρητή

Συναισθηματική Ανάκαμψη: Η Μοναδική Ικανότητα να Γίνεσαι Καλύτερος Μετά από μια Ήττα

«Κανένα πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί από το ίδιο επίπεδο συνείδησης που το δημιούργησε» είπε ο Αlbert Εinstein.

Η δύναμη του να βγάζεις τον εαυτό σου από την προβληματική κατάσταση στην οποία βρίσκεσαι βολιδοσκοπώντας την ως εξωτερικός παρατηρητής έχει πολλαπλά οφέλη.

Όμως πώς γίνεται κάτι τέτοιο;

Μπορείς απλά να φανταστείς τον εαυτό σου να βγαίνει από το σώμα σου και να αιωρείται ψηλά. Βλέποντας την κατάσταση από απόσταση δεν εμπλέκεσαι συναισθηματικά.

Δες το σαν μια βόλτα με ένα ελικόπτερο όπου η απόσταση θα σε κάνει να βλέπεις τον κόσμο σαν μικρογραφία από σπιτάκια και ανθρώπους που μοιάζουν με κινούμενες κουκίδες στον χάρτη.

Ενώ αν επέλεγες να εστιάσεις σε αυτήν, θα μπορούσες κάλλιστα να δεις ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα το οποίο θα ενεργοποιούσε την συναισθηματική σου φύση αρνητικά.

Η παρατήρηση των γεγονότων από εξωτερική σκοπιά θα βοηθήσει την συναισθηματική σου ανάκαμψη ταχύτερα διότι θα χαλαρώσει το νοητικό τμήμα του εγκεφάλου σου και θα στραφεί σε πιο δημιουργικές λύσεις.

Είμαι σίγουρος πως στο παρελθόν έχεις βρεθεί σε παρόμοια θέση, δηλαδή να δώσεις εσύ τις λύσεις που απαιτούνται σε προβληματικές καταστάσεις φίλων ή συναδέλφων σου οι οποίες φαίνονταν σε αυτούς βουνό.

Όμως εσύ όντας αποκομμένος συναισθηματικά τις διαχειρίστηκες με εξαιρετική διαύγεια.

Τις περισσότερες φορές η λύση βρίσκεται μπροστά στα μάτια μας, όμως όταν τα συναισθήματά μας ελέγχουν τις αντιδράσεις μας εθελοτυφλούμε μέχρι αυτά να κοπάσουν.

Μην επιτρέπεις λοιπόν στα συναισθήματά σου να ορίσουν την έκβαση των καταστάσεων. Αντιθέτως απομονώσου από αυτά, δρώντας αποφασιστικά και γρήγορα.

#2. Κάνε την Ήττα Σύμμαχό σου

Συναισθηματική Ανάκαμψη: Η Μοναδική Ικανότητα να Γίνεσαι Καλύτερος Μετά από μια Ήττα

Κανένας άνθρωπος δεν γεννήθηκε με την επιτυχία να κυλάει στις φλέβες του. Όλοι οι πετυχημένοι ίδρωσαν, κόπιασαν και πόνεσαν για την κατάκτηση των προσωπικών τους ονείρων, αλλά κανείς δεν επέτρεψε στον εαυτό του να παραιτηθεί από μια αναποδιά.

Η δύναμη του σθένους ενός ανθρώπου αποκαλύπτεται στα δύσκολα. Είναι η στιγμή που πρέπει να σφίξεις τα δόντια και να αγκαλιάσεις πρώτα τον εαυτό σου και ύστερα την ήττα σου.

Η ήττα δεν καθορίζει ποιος είσαι αλλά η αντιμετώπιση σου προς αυτήν αντιπροσωπεύει την ποιότητα ζωής που υπηρετείς και πιστεύεις ότι σου αξίζει.

Η ανάκαμψη θεωρείται το τρίτο σκαλοπάτι που θα κληθείς να ανέβεις μετά από μια ήττα, προηγούνται αυτής, η αποδοχή και η αλλαγή.

Αυτά τα 3Α είναι που θα διαμορφώσουν τον χαρακτήρα σου, όπου με την σωστή σειρά έχουμε:

Αποδοχή – Αλλαγή – Ανάκαμψη.

Το πρώτο βήμα αντιμετώπισης μιας προβληματικής κατάστασης, μιας ήττας δηλαδή, είναι η αποδοχή της. Η αποδοχή δηλώνει συναισθηματική ωρίμανση, δηλαδή  τον κατευνασμό των συναισθημάτων σου μετά από τις τρικυμίες που έχεις υποστεί και την δυνατότητα που έχεις τώρα να τα διαχειριστείς.

Το δεύτερο βήμα είναι ότι έχοντας βιώσει τον πόνο σε μεγάλο βαθμό είσαι πλέον συνειδητοποιημένος για την αλλαγή που θέλεις να κάνεις και έχεις αποφασίσει τα συναισθήματα που θέλεις να χαρακτηρίζουν την ζωή σου.

Τέλος έρχεται το τρίτο βήμα, η ανάκαμψη. Όπως και η λύτρωση στις αρχαίες τραγωδίες, η οποία σε οπλίζει με συναισθηματικά και νοητικά εφόδια για παρόμοια μελλοντικά συμβάντα.

#3. Ανάπτυξε την Δύναμη της Ευγνωμοσύνης

Συναισθηματική Ανάκαμψη: Η Μοναδική Ικανότητα να Γίνεσαι Καλύτερος Μετά από μια Ήττα

Στα βιβλία όλων των θρησκειών γίνεται λόγος για την καταλυτική δράση που έχει μια αόρατη δύναμη, αυτή της ευγνωμοσύνης. Η ευγνωμοσύνη πραγματικά μπορεί να σου αλλάξει τρόπο σκέψης και ζωής.

Συνήθως ως ανθρώπινα όντα είμαστε άπληστοι και στον βωμό της επιτυχίας «θυσιάζουμε» με περιττή άνεση τα εφόδια ή τα αγαθά που μας δόθηκαν είτε εκ γενετής είτε που κάποτε κοπιάσαμε για να αποκτήσουμε, έχοντας την ψευδαίσθηση ότι θα μας χαρίσουν την ψυχική γαλήνη που αναζητούσαμε.

Αυτό συμβαίνει γιατί ο ανθρώπινος νους ποτέ δεν επαναπαύεται και ψάχνει συνεχώς το κάτι παραπάνω, τον επόμενο στόχο ή αγαθό που θα κατακτήσει. Έτσι δημιουργούνται αισθήματα άγχους που μεταβιβάζουν τις σκέψεις μας στις μελλοντικές μας προσδοκίες.

Πώς όμως η ευγνωμοσύνη μπορεί να συμβάλει στην συναισθηματική μας ανάκαμψη;

Η ευγνωμοσύνη αλλάζει αυτό το σκηνικό επαναφέροντάς μας στην παρούσα στιγμή, όπου ως κατά το πλείστον έχουμε ότι χρειαζόμαστε για να ζήσουμε απαλλαγμένοι από πλασματικές ανάγκες.

Ερευνητικές ομάδες έχουν αποδείξει ότι η καθημερινή χρήση της ευγνωμοσύνης έχει θετικές επιρροές στην ψυχική και κατ’ επέκταση στην σωματική υγεία του ανθρώπου.

Αυξάνοντας τα επίπεδα τεσσάρων νευροδιαβιβαστών, της ντοπαμίνης, της σεροτονίνης, της ωκυτοκίνης και των ενδορφινών οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για τα επίπεδα ευτυχίας, αισιοδοξίας, χαράς και παραγωγικότητας.

Μπορείς να ξεκινήσεις να εξασκείσαι στην ευγνωμοσύνη σιγά σιγά. Γράφε για αρχή σε καθημερινή βάση πέντε αγαθά υλικά ή μη για τα οποία είσαι ευγνώμων και καθώς τα γράφεις οραματίσου τα και άφησε όλα αυτά τα θετικά συναισθήματα που σου δημιουργούνται να ποτίσουν ολόκληρη την ύπαρξη σου.

Θα σου δώσω απλά παραδείγματα για να γίνει πιο κατανοητό.

Μπορείς να εκφράσεις την ευγνωμοσύνη σου για τον καθαρό αέρα που αναπνέεις ή για την καλή λειτουργιά της όρασης σου ή για το μεσημεριανό σου φαγητό μπορεί να το θεωρείς δεδομένο αλλά κάποιοι το στερούνται ή ακόμα και για ένα τηλεφώνημα που δέχτηκες από κάποιον φίλο σου που ήθελε να μάθει νέα σου.

Δεν είναι υπέροχο για τα πόσα πράγματα μπορεί να είναι κανείς ευγνώμων;

Κι όμως μπορεί να φαίνονται ασήμαντα όμως κρύβουν μια ιδιαίτερη μαγεία το καθένα ξεχωριστά. Πρέπει να κατανοούμε την σημασία των αγαθών που έχουμε, μόνο έτσι θα είμαστε πραγματικά ευτυχισμένοι.

#4. Κλείσε τις Πόρτες του Παρελθόντος

Συναισθηματική Ανάκαμψη: Η Μοναδική Ικανότητα να Γίνεσαι Καλύτερος Μετά από μια Ήττα

Δεν γίνεται να πατάς γκάζι και φρένο ταυτόχρονα και να έχεις την απαίτηση να φτάσεις στον προορισμό σου.

Έτσι, για να επέλθει η ανάκαμψη θα χρειαστεί να σταματήσεις τα πισωγυρίσματα, βάζοντας μια και καλή πλάτη στο παρελθόν. Είναι ανώφελο να αναπολείς καταστάσεις που έχουν γίνει μεμψιμοιρώντας για επιλογές που έκανες θελημένα ή άθελα σου και δεν μπορούν να διορθωθούν τώρα.

Διδάξου μέσα από αυτά τα μαθήματα του παρελθόντος και κόψε μια και καλή τους ομφάλιους λώρους που σε συνδέουν με συναισθηματικά γεγονότα που απομυζούν την ενέργεια σου.

Εστίασε την ενέργεια σου στο παρόν και στην οικοδόμηση του καινούργιου σου ονείρου, της καινούργιας σου ζωής, του καινούργιου σου εαυτού.

Τα επόμενα καλύτερα άρθρα που μπορείς να διαβάσεις:

Αν θέλεις να μάθεις περισσότερους τρόπους για να διαχειρίζεσαι την απόρριψη δες εδώ.

Θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλιά σου εδώ.

Καλή συνέχεια.

Men Of Style

Το MenOfStyle.gr είναι το site της πρώτης ομάδας επαγγελματικής εκπαίδευσης, ανάπτυξης και εξέλιξης των προοπτικών των ανδρών στις σχέσεις τους με τις γυναίκες, στα ραντεβού, στην αρρενωπότητά τους, στις κοινωνικές τους δεξιότητες, στην αυτοπεποίθησή τους και στην αυτοβελτίωσή τους.
Κύριος σκοπός της είναι η μελέτη και η εξέλιξη των κοινωνικών δυναμικών που αναπτύσσονται μεταξύ των ανθρώπων και ειδικώς κατά την αλληλεπίδραση ενός άνδρα με μια γυναίκα. Με καθημερινή αρθρογραφία, σεμινάρια και events η ομάδα μας, είναι η πρώτη, πιο οργανωμένη και ολοκληρωμένη προσέγγιση σε θέματα flirting, socializing & self improvement στην Ελλάδα.
Men Of Style